Type something and hit enter

author photo
By On

Cara Mengetahui Nilai Jual Sebuah Blog - Berapakah nilai blog kalian? Jika sebelumnya kalian tidak pernah terfikir akan perkara ini, Sekarang saatnya kalian perlu ambil tahu. Ini adalah kerana tanpa kita sendiri sedari bahwa blog kita sebenarnya adalah merupakan salah satu ASET. Dan seperti yang kita tahu,setiap aset itu tentunya mempunyai nilai jual. Lebih popular suatu blog tersebut, pastinya lebih tingi nilai jualnya. Lalu Pentingkah mengetahui nilai jual blog kita?

 

Cara Mengetahui Nilai Jual Blog Nulis Artikel Di Bayar Duit Jasa Menulis Artikel Murah

Untuk pakpandir sendiri, ada beberapa alasan yang menyebabkan kita perlu mengetahui nilai jual blog kita yang diantaranya adalah sebagai berikut:

 

  1. Berguna Untuk mengetahui status blog dengan lebih menyeluruh
  2. Sebagai indikator, memberikan informasi dalam ngeblog
  3. Untuk pembakar semangat agar terus ngeblog
  4. Merupakan salah satu cara untuk mengetahui status blog saingan kita
  5. Ketika ingin menjualkan sebuah blog, kita jual mengikut nilai tersebut

Kita ambil sebagai contohnya, blog baru pakpandir.com yang berdiri pada Agustus 2017.Secara anggaran, blog pakpandir.com bernilai jual USD 169.Angaran tersebut adalah angaran pada saat ini september 2017. Namun yang perlu di ketahui , nilai tersebut hanyalah anggaran kasar yang dibuat berdasarkan popularitas sesebuah laman web dari trafik, backlink dan lain-nya termasuk juga ranking dari Alexa.

 

Jasa Buat Blog Jual Blog Murah

Jadi, berapa pula nilai blog ini? Secara anggarannya, blog ini kini bernilai USD460.Meskipun demikian, disini terdapat sedikit percanggahan jumlah Unique User berbanding dengan jumlah yang dinyatakan oleh Google Analytics.

 

Jika kalian ingin mengetahui seberapa besar nilai jual sebuah blog,berikut terdapat banyak laman web yang bisa menilai blog kita. Diantaranya yang popular saat ini adalah:

 

  1. Cek Website Price
  2. Worth Of Web
  3. Site Worth Traffic
  4. Site Price

Tetapi perlu kalian ketahui, bahawa ada kemungkinan nilai yang diberikan oleh setiap laman web adalah berbeda kerana sebagian laman web ada yang menyatakan nilai blog ini USD2k dan ada juga yang menyatakan nilainya USD10 sahaja. Ini mungkin disebabkan oleh bagaimana sesuatu blog atau laman web itu dinilai. Dalam beberapa penilai jual laman web tersebut, saya memilih menggunakan laman web Site Worth Traffic.

 

Walau bagaimanapun , pakpandir ingatkan sekali lagi bahwa ini hanyalah sekadar anggaran dan setiap anggaran yang dibuat tidak semestinya tepat dan betul. Jadikanlah anggaran nilai jual blog ini hanya sekadar untuk menambahkan semangat kepada kita untuk terus berblog yang memberi manfaat kepada orang lain.

 

Demikian tadi artikel tentang " Cara Mengetahui Nilai Jual Sebuah Blog ",Semoga artikel ini bisa bermanfaat dan dapat di buat sebagai masukan bagi kalian yang mungkin sedang berniat ingin menjual blog. Sekali lagi, terima kasih kerana membaca " Cara Mengetahui Nilai Jual Sebuah Blog ". Silakan bantu berbagi ke sosial media di bawah ini.

Click to comment